Revize dvacetileté vizuální identity Prahy
Grafika hlavního města Prahy po více než dvaceti letech prošla výraznou obměnou. Magistrát hlavního města Prahy přistoupil k revizi své vizuální identity ve spolupráci s jejím původním autorem, Studiem Najbrt. Její síla a kvality vycházející z nadčasového loga zůstávají zachované, mění se především pravidla pro umisťování textů, loga, styly písma a nastavení systému používání loga pro městem zřízené organizace.
Potřeba aktualizovat systém vizuální identity a grafický manuál hlavního města Prahy vzešla z prezentačních a komunikačních potřeb města i jeho přidružených organizací. Současnému stavu chyběla jednotnost, rozpoznatelnost i atraktivita. Grafický manuál neobsahoval řadu formátů zejména pro digitální komunikaci. A pro reprezentativní, efektivní a jednotnou tvorbu komunikačních výstupů byl proto nedostačující.
Nově se vizuální identita rozšířila o nápadité ilustrace, piktogramy a také o písmo, které navrhl Tomáš Brousil. Doposud město používalo písmo Myriad Pro, nyní má svůj moderní geometrický grotesk Praha s širší proporcí znaků a detaily, které mu dávají osobitý charakter. Grafika používá motiv čtverce, který nahradil kulatou tečku. Nepatrná změna nastala u písmene R – nyní má rovnou nožičku.
Vizuální posilou jsou také ilustrace, které zobrazují postavy při různých činnostech, typické pražské budovy nebo mobiliáře. Ty zpracovala dvojice ilustrátorů Patrik Antczak a Jakub Mikuláštík. Design doplnily piktogramy, které předtím město nemělo.
Paleta barev a její různé kombinace, které město bude využívat například pro web, plakáty a jiné tiskoviny, se výrazně rozšířila. Mimo modrou, zelenou či zlatou se pro zvláštní příležitosti přidá také zlatá.
Logo prošlo společně s revizí celé vizuální identity jemným faceliftem v podobě úpravy písma. Jednotlivá písmena byla překreslena a byly provedeny optické korekce. Kvůli této revitalizující změně však není potřeba předělávat všechny aplikace původního loga. Jejich souběžný výskyt ve veřejném prostoru není zavádějícím, a proto se jeho změna může realizovat postupně.
„Oceňujeme, že se celý projekt nové vizuální identity pro Hlavní město Praha, i díky kvalitní spolupráci s Czechdesignem, podařilo uskutečnit, a po více než 20 letech existence našeho loga Prahy vstupujeme do další etapy rozvoje vizuální komunikace města. Nové písmo, barevný systém i velmi jemný facelift loga přispívají k současnému vnímání identity města,“ shrnuje projekt a spolupráci s městem grafický designér Aleš Najbrt.
Logo hl. města Prahy z roku 2022 zůstává zachované (jen s jemným faceliftem). Viz o logu zde.
Komentáře k článku
5. 3. 2025 19:38 Koren
20. 1. 2025 09:55 Petr
13. 1. 2025 11:53 robot
12. 1. 2025 21:21 Věra Marešová
Změna zákona o hlavním městě Praze: Bylo by nutné omezit autonomii městských částí v oblasti vizuální identity.
Politický konsenzus: Magistrát a městské části by se musely dohodnout na společném cíli.
Centrální financování: Zavedení jednotné identity by vyžadovalo sdílené zdroje a financování z centra.
Postupné zavádění: Jednotná identita by mohla být zavedena postupně, například nejprve u oficiální komunikace, a teprve později by se rozšířila na městské části.
Shrnutí (Oslo, Vídeň, Berlín, Kodaň… mají sjednocené městské části.)
V Praze je sjednocení vizuální identity složitější kvůli právní autonomii městských částí, historickým a kulturním rozdílům a absenci politického konsenzu. Ve městech jako Vídeň, Berlín nebo Oslo je uspořádání měst více centralizované, což umožňuje efektivní implementaci jednotné identity. Pokud by Praha chtěla sjednocení dosáhnout, bylo by nutné provést legislativní změny a získat podporu všech zainteresovaných stran.
Lze to tedy řešit, ale musí být vůle...